اوردنچر چیست
نوشته شده توسط : mehdi

 

یکی از مشکلات معمول در سیستم سلامتی انسان، خراب شدن دندان های افراد می باشد. موردی که تا مقدار زیادی به نگهداری، حفظ بهداشت، عدم آسیب رساندن، جنس دندان و … بستگی دارد. به هرحال با تمام این شرایط در اکثر موارد خراب شدن دندان ها در میان سالی امری اجتناب ناپذیر می باشد. به گونه ای که شرایط ایجاد می کند تعداد زیادی از دندان ها به دلیل عدم امکان قالب گیری و پر شدن، کشیده شوند. در اینگونه موارد که بیش از دو سوم دندان های فرد کشیده می شود استفاده از روش هایی مانند ایمپلنت دندان، بسیار هزینه بالایی را شامل می شود. پس انجام آن توصیه نمی گردد. همچنین دست دندان های سنتی نیز به دلیل مشکلاتی مانند عدم قالب گیری صحیح، کیفیت های نامناسب، لق شدن و … چندان مورد استقبال نیست. در همین راستا استفاده از اوردنچر (Overdenture) توصیه می گردد. روشی که در آن دو روش ایمپلنت و دست دندان مصنوعی به صورت ارتقا یافته استفاده می گردد.

 

اوردنچر چیست ؟

اوردنچر را میتوان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد. از یک دید، همان دست دندان های معمول است که حالا به صورت ارتقاء یافته اجرا می شود و با پایه در فک سفت می شوند و از دید دیگر همان روش ایمپلنت است که هر پایه به جای نگهداری یک تاج دندان مسئول نگهداری چند تاج دندان است. در این روش نقص های موجود در ایمپلنت که باعث می شود تک تک پایه ها نصب نشود و همچنین مشکل لقی دست دندان ها برطرف گردیده است.

متخصص یک پروتز دندانی را که متناسب با فک و فرم دندان های فرد طراحی و ساخته شده است را با پایه های ایمپلنت در جای خود نصب می کند. اوردنچر انواع مختلفی دارد و بر اساس اینکه به صورت ثابت اجرا شود یا نه، ویژگی های متفاوتی را ارائه می کند. در تعریف اوردنچر پایه ایمپلنت باید بگوییم که چند ایمپلنت تیتانیومی در زیر دندان ها به عنوان پایه و نگهدارنده استفاده می شوند که به صورت ریشه دندان جدید عمل می کنند.

 

انواع اوردنچر کدام است؟

در روش درمانی اوردنچر، می توان با توجه به شرایط و تشخیص پزشک، از سه روش آن استفاده کرد. این سه روش که شامل انواع اوردنچر می شود به صورت زیر است :

۱. کاشت دندان بر پایه بافت لثه

در این نوع اوردنچر، متخصص در فک بالا و پایین ایمپلنت هایی قرار می دهد که بتواند پروتز دندانی را روی آنها نصب کند و کاشت دندان بر روی ایمپلنت اتفاق می افتد. پس پروتز مورد نظر باید منطبق با این پایه ها طراحی و ساخته شده باشد. اوردنچر متکی بر بافت لثه به صورت ثابت اجرا می شود.

۲. اوردنچر بر پایه ایمپلنت

همان طور که در تعریف اوردنچر بیان شد، در این روش ریشه دندان های جدید همان ایمپلنت ها می باشند که به نحوی پایه و نگهدارنده دندان هستند. متخصص دندان های مصنوعی را با توجه به نوع طراحی به صورت کامل یا با کمک تاج های تلسکوپی، بر روی پایه های ایمپلنتی قرار می دهد. پزشک تشخیص می دهند که با توجه به نوع فک شما، نیروی وارده و … چه تعداد پایه ایمپلنت نیاز است. معمولا در اکثر موارد برای نگهداری مجموع دندانی، ۴ تا ۶ پایه کاشت می گردد.

۳. کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه

در این حالت مقداری از نگهداری دندان با کمک ایمپلنت و مقداری با کمک لثه صورت می گیرد. تعداد پایه های کاشت شده کمتر می شود و شامل دو مورد در محل دندان های نیش می باشد. این دو پایه توسط یک میله به یکدیگر متصل می شوند و دندان بر روی آنها قرار می گیرد. نام دیگر کاشت دندان بر پایه ایمپلنت و لثه، اوردنچر میله ای می باشد که اشاره به همین میله استفاده شده در بین دو ایمپلنت دارد.

مزایای اوردنچر

مهمترین مزایای آن حذف مشکلاتی است که در دست دندان های طبیعی وجود دارد. یکی از این مشکلات ساییده شدن لثه هاست. چرا که دندان های مصنوعی به صورت کامل روی لثه قرار می گیرند و فشار ناشی از جویدن غذا به لثه منتقل می شود. بعد از مدتی لثه ساییده شده و دندان دچار لقی می گردد. اما در مورد اوردنچر به خاطر حضور پایه های ایمپلنتی فشار به لثه وارد نمی شود و این مشکل بر طرف می گردد.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند بعد از مدتی با مشکلاتی مانند چروک شدن یا جمع شدن فک مواجه می گردند که این مورد بر روی ساختار صورت نیز تاثیر می گذارد و چهره فرد تغییر می کند. اما در مورد اوردنچر این مشکل وجود نخواهد داشت و زیبایی و جوانی صورت حفظ می گردد.

غذا خوردن با دندانهای مصنوعی گاهی مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد از جمله رفتن غذا زیر دندان، تکان خوردن دندان ها، لقی های نابهنگام و … اما زمانی که از اوردنچر استفاده کنید، این مشکلات بر طرف می گردد و با احساس خوشایندی می توانید به خوردن و آشامیدن بپردازید.

طول عمر بالا، کیفیت مناسب و همچنین هزینه کمتر نسبت به ایمپلنت تکی از دیگر مزایای این روش درمانی می باشد.

معایب

معایب این روش بیشتر مربوط به ترمیم و نگهداری آن می شود. چرا که از نظر استفاده و کارکرد مشکلی را برای فرد بوجود نمی آورد اما در بازه های کوتاه مدت ۶ ماهه تا یک ساله برای انجام ترمیم نیاز به حضور در دندانپزشکی وجود دارد. در این دوره های ترمیمی، معاینه کاملی نسبت به شرایط اوردنچر انجام می شود و در صورت بروز مشکل، دندانپزشک آن را برطرف می نماید.

عدم توجه به نگهداری درست در زمینه دندان مصنوعی مشکل دیگری است که افراد با آن روبرو می شوند. این مشکل بخاطر عدم توجه به اینگونه دندان ها به اندازه دندان های طبیعی است. نباید به دندان ها فشار زیادی وارد کرد و همچنین در زمینه نظافت و مراقبت از آنها باید دقت زیادی داشت.

تفاوت اوردنچر و دست دندان

در تعریف اوردنچر بیان کردیم که این روش درمانی مانند دست دندان مصنوعی است که مشکلات آن حذف شده است. دست دندان ها برای افراد در شرایطی تجویز می گردند که دیگر نمی توان ایمپلنت را انجام داد. اما اوردنچر استفاده از دست دندان مصنوعی همراه ایمپلنت است.

عدم لقی دندان ها تفاوت بارز اوردنچر و دست دندان است. مورد بعدی اینکه دست دندان ها قابلیت برداشتن از دهان در هر لحظه را دارند. طول عمر، زیبایی و آسایش در زمینه اوردنچر بالاتر می باشد. افرادی که از اوردنچر استفاده می کنند در زمینه صحبت کردن نیز راحت تر از افرادی هستند که از دست دندان استفاده می کنند.

هزینه اوردنچر از دست دندان بیشتر است که بخاطر ایمپلنت های استفاده شده می باشد.

 

مراقبت های بعد از آن

درست است که ایمپلنت یک روش مناسب و ماندگار برای دندان های طبیعی است اما امکان ایمپلنت برای هر لثه ای وجود ندارد و در برخی موارد بعد از ایجاد مشکل در ایمپلنت اولیه، امکان ایمپلنت ثانویه وجود نخواهد داشت. پس این مورد را که همیشه استفاده از ایمپلنت در دسترس است از ذهن دور کنیم و در زمینه مراقبت از آن دقت بالایی را انجام دهیم.

نکته ای که اهمیت دارد این است که اوردنچر و دندان ایمپلنت شده به مراقبتی به مراتب بیشتر از دندان طبیعی نیاز دارد. مراقبت هایی که باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دندان می شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • رعایت بهداشت بعد از انجام اوردنچر که سبب می شود از مشکلات لثه و دندان جلوگیری شود.
  • برای دندان های ایمپلنت شده مواردی مانند نخ دندان، مسواک و حذف باقی مانده خوردنی ها از بین آنها ضروری است.
  • حضور در دندانپزشکی برای انجام معاینات دوره ای و برطرف کردن مشکلات در صورت وجود. بهتر است این معاینات حداقل یک بار در سال انجام شود.
  • عدم اعمال فشار زیاد در زمان جویدن به دندان های مصنوعی.

 

قیمت اوردنچر دندان

در این روش درمانی، پارامترهای درمانی متفاوتی وجود دارد که این پارامترها بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار هستند. از جمله اینکه تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای افراد مختلف متفاوت می باشد. هر چه تعداد بیشتری ایمپلنت نیاز باشد، هزینه اوردنچر نیز بیشتر می شود.

در برخی موارد فک نیاز به جراحی دارد که این حالت نیز هزینه ها را تغییر می دهد.

عامل دیگری که در هزینه اوردنچر تاثیرگذار است، توانایی متخصص و امکانات کلینیک است. حتما برای انجام روش های تخصصی و حساس مانند اوردنچر به متخصص حرفه ای مراجعه نمایید.

مواد استفاده شده برای پروتز دندان، کیفیت و نوع قالب گیری نیز سایر عواملی هستند که بر روی قیمت نهایی اثر خواهند گذاشت.





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: